• رئيس التحرير المسؤول .. فايز الأجراشي
  • نتقبل شكواكم و ملاحظاتكم على واتس أب و تلفون 0799545577

سمية الخشاب توجه رسالة لطلاب الثانوية العامة: "الجو حر أسقطوا وخلاص

صفحة للطباعة
تاريخ النشر : 2024-06-25
677
سمية الخشاب توجه رسالة لطلاب الثانوية العامة:

 عادت الفنانة سمية الخشاب لإثارة الجدل من خلال تغريداتها التي تنشرها عبر حسابها الرسمي بموقع 'إكس'، حيث اعتادت بين الحين والآخر نشر بعد التغريدات التي تعلق من خلالها على الأحداث الجارية، وتكون أغلبها مثيرة للجدل.

اسقطوا وخلاص
واستغلت الفنانة المصرية بدء امتحانات الثانوية العامة داخل مصر ونشرت عدد من التغريدات الغريبة حيث بدأتها بتغريدة قالت فيها: 'يا حبايبي الجو حر.. ملخصات إيه؟!.. اسقطوا وخلاص'، لتتبعها بتغريدة أخرى بعد دقائق معدودة حيث قالت: 'اللي في الثانوية العامة اليومين دول.. الشاطر اللي بيجيب فلوس'.

'التعليم مبيحددش مصير'
ولم تكتف سمية بذلك بل نشرت تغريدة ثالثة موجهة من خلالها رسالة إلى طلاب الثانوية العامة حيث قالت خلالها: 'التعليم مش بيحدد لا مصير ولا نيلة، بتعرف تجيب فلوس هتعرف تتجوز وتسافر مبتعرفش يبقى الشهادة هتقرطسها وتحط فيها طعمية'.

لم تكن تلك هي المرة الأولى التي تنشر سمية الخشاب تغريدات تتحدث خلالها عن امتحانات الثانوية العامة والجامعات، بل نشرت العام الماضي بعض التغريدات أيضا حيث قالت: 'حبايبي اللي في حقوق، القانون المدني والقانون الدولي دول احفظوهم كويس عشان بيلخبطوا، تاريخ القانون المصري مش صعب أوي هو وسكاشن مدني هتعرفوا تسلكوا فيهم وبدعيلكم'.

كما وجهت نصيحة لطلاب كلية الصيدلة قالت خلالها: 'حبايبي بتوع صيدلة احفظوا الكلام بحاجات مشابهة يعني مثلا تحليل ELISA ده افتكروا ملكة الإحساس، والـ CBC مثلا ممكن سفرة وممكن العادية والـ DHEA افتكروا سكينة وهي بتقول روح جاتك داهية'، متابعة: 'وبالنسبة لحبايبي اللي في هندسة أنا مش ملمة بهندسة أوي بس ذاكروا ماشيينز كويس عشان عارفة إنها أصعب من كلمة (بشمهندس)'.

العربية.نت

أضافة تعليق


capcha
كافة الحقول مطلوبة , يتم مراجعة كافة التعليقات قبل نشرها . :
العراب نيوز صحيفة الكترونية جامعة - أقرأ على مسؤوليتك : المقالات و الأراء المنشورة على الموقع تعبر عن رأي كاتبها و لا تعبر بالضرورة عن وجهة نظر العراب نيوز.